Pirms svētkiem eksperti atgādina par mājokļa drošību

21.06.2021

Katrs otrais ugunsgrēks nepareizi lietotas elektroinstalācijas vai elektroierīču bojājumu dēļ, vidēji 5 atlīdzību pieteikumi par nopludinātiem īpašumiem katru dienu, 5 zādzības no mājokļiem dienā – tie ir tikai apdrošināšanas sabiedrības BALTA (PZU grupa) redzeslokā nonākušie nelaimes gadījumi. 17. jūnijā, atklājot BALTA Drošības akadēmiju, pieaicinātie eksperti no Valsts policijas, “Sadales tīkla”, “FN-Serviss”, “Lāču namiem”, “G4S” un “Grohe” uzsvēra – prevencija ir visvienkāršākais veids, kā bez lieliem finansiāliem ieguldījumiem izvairīties no nelaimes mājoklī.

Ugunsdrošība – vienkārša piesardzība, liels ieguvums

Kā liecina Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta (VUGD) statistika, pērn Latvijā degušas 1957 dzīvojamās mājas – trešā daļa no visiem uguns postītajiem objektiem. Arī BALTA statistikā lielākās apdrošināšanas atlīdzības 2020. gadā izmaksātas par ugunsgrēku postījumiem – no piecām lielākajām izmaksātajām atlīdzībām tie bijuši četri gadījumi, kopējai atlīdzību summai veidojot ap 2,5 miljoniem eiro. Šogad nepilnu 6 mēnešu laikā BALTA  atlīdzībās par uguns nodarītiem postījumiem jau izmaksājusi vairāk nekā vienu miljonu eiro. Apdrošinātāja pieredzē katrs otrais ugunsgrēks izceļas nepareizi lietotas elektroinstalācijas vai elektroierīču bojājumu dēļ.

Atklājot BALTA Drošības akadēmiju, ekspertu diskusijā tiesu eksperts ugunsgrēku izpētē Valentīns Buiķis uzsvēra – par ugunsdrošību jārūpējas tāpat kā par savu veselību. Jārēķinās, ka īpašumā izvietotas elektorierīces, apkures iekārtas, cilvēki kurina dārza grilus, smēķē, tāpēc visi iespējamie uguns riski ir rūpīgi jāizvērtē. Ja īpašuma lietotājs nevar izprast riskus, tad vislabāk ir pieaicināt ekspertu, lai tas pārbauda īpašumu, pirms nelaime notikusi. Būvējot vai renovējot īpašumu, par ugunsdrošību jāsāk domāt jau projektēšanas un būvniecības stadijās.

AS “Sadales tīkls” elektrozinību mācību vadītājs Artūrs Šmats norādīja uz dažādiem elektrotehniska rakstura riskiem: “Ja agrāk mājoklī izmantojām tikai radio, gludekli, labākajā gadījumā – televizoru, tad tagad dažādas jaudas elektroierīču ikdienā mums ir daudz vairāk un elektrība kļuvusi par fundamentu. Diena sākas tikai tad, kad viss ir ieslēgts – elektriskā tējkanna, televizors, apgaismojums, darbojas ierīču lādētāji, dienas gaitā talkā nāk veļasmašīna un trauku mazgājamā mašīna... Intensīvi lietojot elektrotīklu, var rasties tā pārslodze, notikt īssavienojums, tāpēc, lai nepiezagtos nelaime, noteikti ir vērts visai ģimenei, arī bērniem, zināt, kur mājoklī atrodas un kā darbojas elektrības drošības slēdži jeb “drošinātāji” – lai elektrobīstamu situāciju gadījumā tos varētu atslēgt, pārtraucot elektrības padevi īpašumam.”

Arī SIA “FN-Serviss” Mārketinga un pārdošanas direktore Natālija Sokolova uzsvēra, ka daudzas nelaimes iespējams novērst, veicot pavisam vienkāršus piesardzības pasākumus, kas neprasa lielus ieguldījumus: “Dodoties tālākā ceļojumā, ir vērts atslēgt visas elektroiekārtas. Ja ir bojāti pagarinātāji – metiet tos ārā, nav vērts riskēt. Savukārt dūmu detektors jāpiestiprina pie griestiem. Atstāt to uz plaukta – tā ir tikai butaforija.” Jāatgādina, ka dūmu detektors ir obligāta prasība mājokļos kopš 2020. gada.

Notiekot ūdens noplūdei, svarīga sadarbība

Ja ugunsnelaime rada vispostošākos zaudējumus, ūdens noplūdes ir tās, ar ko cilvēki mājokļos saskaras visbiežāk. Teju puse no visām pieteiktajām apdrošināšanas atlīdzībām ir saistītas tieši ar ūdens noplūdēm. BALTA saņem pat ap 5 zvaniem dienā par šādiem gadījumiem, un to skaitam ir tendence palielināties.

Namu apsaimniekotāja SIA “Lāču nami” vadītājs Andris Citko stāsta – šī problēma nav raksturīga tikai vecajam dzīvojamam fondam. Dažreiz arī aiz skaistām, jaunām sienām slēpjas riski, caurules ar mikroplaisām, un to noteikt nav iespējams, tāpēc noplūdes ir mājokļu īpašnieku un apsaimniekotāju kopīgā atbildība.

“Ieguldot līdzekļus un modernizējot infrastruktūru, visu ir iespējams saremontēt. Taču lielākā problēma ir tā, ka nav iespējams piekļūt komunikācijām, jo mājokļa īpašnieki vai nu ir prombūtnē, vai komunikācijas ir glīti paslēptas aiz gludas un flīzētas sienas. Tāpēc mans ieteikums, braucot prom, ir atstāt atslēgas uzticamiem cilvēkiem un būt sasniedzamiem,” iesaka Andris Citko.

Neatvieglot darbu garnadžiem

Ja dabas stihijas ietekmēt nevaram, tad trešo risku iedzīvotāji nereti paši veicina. Latvijā katru dienu notiek 5 zādzības no mājokļiem – gan dzīvokļiem, gan privātmājām. Gada griezumā tie ir aptuveni 2000 apzagtu mājokļu. Papildus ir vēl aptuveni tikpat zādzību gadā no mājas teritorijas, garāžām, šķūņiem vai citām telpām.

“Kaut arī šogad, Covid-19 apstākļu spiesti, daudz vairāk laika pavadām mājās, dzīvokļu zagļi tāpat atrod veidus, kā izmantot iedzīvotāju vieglprātību vai aizmāršību. Zādzības tiek veiktas no mājokļiem, izmantojot dažādus iekļūšanas veidus, – atspiežot durvju aili, izsitot loga stiklu, salaužot slēdzeni. Mājokļu zagļi bieži izmantojuši arī iedzīvotāju nevērību un iekļuvuši dzīvokļos, kad durvis, balkons vai logi atstāti vaļā,” atklāj Andis Rinkevics, Valsts policijas Prevencijas vadības nodaļas priekšnieks.

Kā liecina BALTA pieredze, daudzos nelaimes gadījumos pie vainas ir nevis cilvēku negribēšana rūpēties par drošību, bet gan neuzmanība un zināšanu trūkums vienkāršos jautājumos.

“Cilvēku psiholoģiskā īpatnība ir tāda, ka mēs nevaram mūžīgi dzīvot bailēs. Ar laiku uztraukums un līdz ar to arī bieži vien modrība zūd, un mēs vienkārši neticam, ka mūsu mājokli var apzagt. Ir pieejami vienkārši un efektīvi preventīvi līdzekļi, kas brīdinās mūs par draudiem un izjauks garnadžu plānus – suns mājas teritorijā vai durvju signāls, kas nostrādā, cilvēkam ienākot mājoklī. Pat ja nozagtas mantas vērtība ir niecīga, rūgtums par to, ka mūsu mājās pabijuši svešinieki, ir liels. Tāpēc labāk savlaicīgi parūpēties par savu sirdsmieru un sava mājokļa drošību,” atgādina BALTA Apdrošināšanas atlīdzību direktors Ingus Savickis.

BALTA Drošības akadēmijā vienuviet ir apkopota vērtīga, praktiska un uzticama informācija par dažādiem drošības aspektiem, aizraujoši video, testi zināšanu pārbaudei un vēl daudz vairāk. Platforma balta.lv/drošībasakadēmija darbu uzsākusi 17. jūnijā ar informāciju par mājokļa drošību, bet ar laiku paredzēts tēmu loku paplašināt, iekļaujot veselības drošību, auto drošību utt. un piedāvājot vienkāršas, saprotamas atbildes uz svarīgiem iedzīvotāju jautājumiem. Turpat ikviens interesents var pieteikties arī jaunumu saņemšanai e-pastā.

Par apdrošināšanas sabiedrību BALTA

Saskaņā ar BALTA veikto aprēķinu, kas balstīts uz FKTK datiem, BALTA ir nedzīvības apdrošināšanas tirgus līderis Latvijā. 2020. gadā uzņēmuma parakstīto prēmiju apjoms bija 107,3 miljoni eiro. Latvijas iedzīvotāji17 gadus novērtējuši BALTA kā godīgāko apdrošinātāju, liecina LETA un SKDS veiktā aptauja. BALTA ietilpst PZU grupā, kas ir viens no līderiem Centrālās un Austrumeiropas apdrošināšanas tirgū. PZU ir uzņēmums ar 200 gadus ilgu pieredzi apdrošināšanā un lepojas ar vairāk nekā 22 miljonu klientu uzticību piecās valstīs. 2020. gadā PZU grupas parakstīto prēmiju apjoms sasniedza 5,33 miljardus eiro. Plašāka informācija internetā www.balta.lv un www.pzu.pl/relacje-inwestorskie.

Papildu informācija:

Līna Lisnere

AAS BALTA

komunikācijas vadītāja

Tel.: +371 26 40 10 41

E-pasts: lina.lisnere@balta.lv

 

Janīna Biteniece

Deep White

projektu vadītāja

Tel.: +371 26 70 63 61

E-pasts: janina@deepwhite.lv

Atpakaļ

Sazinies ar mums

Klientu apkalpošanas vietas un sadarbības autoservisi

Nepieciešama palīdzība vai atbilde uz jautājumu? Mūsu speciālisti palīdzēs un sniegs atbildi pēc iespējas ātrāk. Informācija par citiem saziņas veidiem un atsauksmju apstrādi atrodama šeit.

Datnes izmērs nedrīkst pārsniegt 10 MB.
Atļautie datņu veidi: gif jpg jpeg png txt rtf html pdf doc docx odt xls xlsx ods zip csv htm edoc.

Nepieciešama palīdzība vai atbilde uz jautājumu?Mūsu speciālisti palīdzēs un sniegs atbildi pēc iespējas ātrāk - ne vēlāk kā 2 darba dienu laikā. Informācija par citiem saziņas veidiem un atsauksmju apstrādi atrodama šeit.

  • Karte Saraksts

    Sazinies ar mums izmantojot WhatsApp, darba dienās no 8:00 – 18:00.

    Spied šeit vai pievieno tālruņa numuru +371 275 222 75 saviem kontaktiem.

    Palīdzība uz ceļa

    Sniegsim atbalstu, ja Jūsu auto nepieciešama tehniskā palīdzība uz ceļa vai evakuācija.
    Ja noticis negadījums, izsauciet palīdzību uz ceļa spiežot šeit. Palīdzību uz ceļa vēl joprojām varēsiet pieteikt arī zvanot 675 333 75.

    Palīdzība mājās

    Sniegsim atbalstu avārijas situācijās! Izsauc “Palīdzību mājās”, lai saņemtu sertificētu meistaru palīdzību.
    Ja noticis negadījums, izsauciet palīdzību zvanot 675 333 75.

    Ceļotājiem ārzemēs

    Sniegsim atbalstu, ja nepieciešama medicīniskās palīdzības vai repatriācijas organizēšana ceļojuma laikā.
    Ja noticis negadījums, izsauciet palīdzību zvanot 675 001 74.