Jau gandrīz 100 aizdegušos auto šogad: kā rīkoties nelaimes brīdī?

27.08.2024

Lai gan dzīvē automašīnas Holivudas filmu labākajās tradīcijās sprāgst reti, to aizdegšanās gadījumi ir salīdzinoši bieža parādība – kopš šā gada sākuma apdrošināšanas sabiedrība BALTA (PZU grupa) saņēmusi jau 97 ar šādiem gadījumiem saistītus atlīdzību pieteikumus. Arī Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests (VUGD) atzīst – reta ir tā diennakts, kad glābēji nesaņem vismaz vienu izsaukumu uz degošu automašīnu.

 

Kopumā BALTA par nodegušiem transportlīdzekļiem pēdējā pusotra gada laikā atlīdzībās izmaksājusi 734 000 eiro. Lielākā atlīdzība par vieglās automašīnas sadegšanu – 34 000 eiro – izmaksāta 2017. gadā, kompensējot pilnībā sadeguša Volvo XC90 vērtību. Lielākā atlīdzība jeb vairāk nekā 90 000 eiro šobrīd ir rezervēta apdrošināšanas gadījumam par kravas vilcēja aizdegšanos Čehijā.

Uzņēmuma ekspertu novērojumi liecina, ka biežāk izplatītie transportlīdzekļu aizdegšanās iemesli ir traucējumi elektrosistēmā, kas rada īssavienojumu, un degvielas padeves cauruļu bojājumi. Tomēr salīdzinoši bieži tiek fiksēti ļaunprātīgas dedzināšanas gadījumi, kad kaut ko glābt ir teju neiespējami, jo tie parasti notiek naktī, attiecīgi – tiek fiksēti novēloti.

 

Lielākoties deg dīzeļi, bet pasargāts nav neviens

Saskaņā ar aktuālajiem statistikas datiem no aizdegšanās nav pasargāts neviens transportlīdzeklis: deg ne vien jaunas, bet arī vecas automašīnas; ne vien lētas, bet arī dārgas; ne vien tā dēvētie japāņi, bet arī amerikāņi, vācieši un francūži; ne vien koptas un lolotas automašīnas, bet arī tā dēvētie “darba zirgi” u. tml. Tomēr BALTA pieredze liecina, ka biežāk šādas likstas piemeklē spēkratus ar dīzeļa dzinēju – tie veido 90% no kopējā līdz šim saņemto ar transportlīdzekļu degšanu saistīto apdrošināšanas pieteikumu skaita. Reģistrēts tikai viens elektroauto aizdegšanās gadījums, un tas pats bijis saistīts ar ļaunprātīgu dedzināšanu. Pārējos gadījumos deguši spēkrati ar benzīna dzinēju.

“Lai gan transportlīdzeklis šādos gadījumos ne vienmēr tiek iznīcināts pilnībā, arī daļēji sadedzis spēkrats rada savam īpašniekam pamatīgas galvassāpes un finansiālus zaudējumus – vidēji 7 500 eiro. Īpaši sāpīgi šie zaudējumi ir tad, ja par to ir parūpējies kāds “piromāns”, kas mūsdienās nav retums,” atklāj BALTA Transporta produktu un risku parakstīšanas pārvaldes vadītājs Kristaps Liecinieks. “Regulāras tehniskās apkopes uzticamos autoservisos viennozīmīgi ir viens no efektīvākajiem veidiem, kā samazināt automašīnas pašaizdegšanās riskus. Tomēr tās nesniedz 100% garantiju. Arī apdrošināšana negarantē, ka ar automašīnu nekas nenotiks, taču sniedz ļoti nozīmīgu atbalstu neparedzētās situācijās, tostarp transportlīdzekļa pašaizdegšanās vai tīšas dedzināšanas gadījumos.”

 

Autovadītāju zināšanas par atbilstošāko rīcību nav pietiekamas

Kā atzīst VUGD, reta ir tā diennakts, kad glābēji nesaņem vismaz vienu izsaukumu uz degošu automašīnu. Diemžēl līdzšinējā pieredze rāda, ka cilvēku zināšanas par pareizu rīcību transportlīdzekļa aizdegšanās gadījumā, nav pietiekamas.

“Starp biežāk izplatītajām kļūdām jāmin trīs. Pirmkārt, cilvēki mēdz pārvērtēt savas spējas un sāk dzēst transportlīdzekli, pirms piezvanīts uz 112, tā zaudējot laiku un palielinot liesmu radītos postījumus. Otrkārt, netiek objektīvi novērtēts iespējamais apdraudējums veselībai, kā rezultātā dzēsējs kļūst par cietušo. Treškārt, aculiecinieki nepiestāj, lai novērtētu situāciju un palīdzētu, bet zvana uz 112 tikai tad, kad pabraukuši garām negadījuma vietai, tāpēc nevar sniegt glābējiem būtisku informāciju, piemēram, vai auto tikai dūmo, vai deg ar atklātu liesmu, vai tajā atrodas cilvēki, vai ir noplūdušas kādas vielas,” norāda VUGD Operatīvās vadības pārvaldes priekšnieks Kristaps Kolbergs, uzsverot, ka savlaicīga un pareiza rīcība var ne vien glābt dzīvības, bet arī palīdzēt samazināt ugunsgrēka radītos finansiālos zaudējumus.

 

Svarīgi rīkoties ne vien ātri, bet arī pareizi

Eksperti norāda, ka tas, cik ātri un veiksmīgi tiks nodzēsta degoša automašīna, ir atkarīgs no dažādiem faktoriem – ne vien no aizdegšanās iemesla un degšanas intensitātes, bet arī no autovadītāja zināšanām par atbilstošāko rīcību šādās situācijās un reakcijas ātrumu. Tāpēc, pirms sākt lietot transportlīdzekli, pārbaudi drošības aprīkojumu un iepazīsties ar tā darbības principiem, jo ārkārtas gadījumā neziņa var izrādīties liktenīga!

 

Vēl daži praktiski padomi

  •  Ja automašīna sāk dūmot vai tajā parādās deguma smaka, apstādini transportlīdzekli, izslēdz dzinēju, nodrošini tā nekustīgumu, aizver logus, lai neveicinātu skābekļa pieplūdi, evakuējies, aizver durvis un zvani uz vienoto ārkārtas palīdzības izsaukumu tālruņa numuru 112.
  • Ja pamani, ka automašīna deg ar liesmu, rīkojies atbilstoši iepriekšējā punktā aprakstītajam scenārijam, turklāt ņem vērā, ka drošs attālums no degošas automašīnas ir vismaz 100 metru!
  • Ja aizdegšanās ir neliela, nepastāv apdraudējums tavai un apkārtējo veselībai, kā arī tev ir nepieciešamās zināšanas un iemaņas, pēc zvana uz 112 vari uzsākt transportlīdzekļa dzēšanu ar ugunsdzēsības aparātu.

Pirmkārt, lai dzēšana būtu maksimāli efektīva, dzēšanas vielai (pulverim vai gāzei) jānonāk pēc iespējas tuvāk aizdegšanās vietai. Šim nolūkam tev ir jāvirza ugunsdzēšamās vielas strūkla uz šo vietu, nevis uz vietu, kuru degšana skar jau uguns izplatības procesā. Taču ņem vērā – nedrīkst vērt vaļā degošas automašīnas motora pārsegu, jo skābekļa pieplūde sekmē ugunsgrēka attīstību! Nepieciešamības gadījumā paver to nedaudz vai izmanto citus pieejamos atvērumus.

Otrkārt, ņem vērā, ka ar kilogramu ugunsdzēsības putu pietiek vien pāris sekunžu dzēšanai. Automašīnas dzēšana būs efektīvāka, ja vienlaikus varēsi piesaistīt vairākus ugunsdzēsības aparātu, tā nodrošinot lielāku dzēšanas intensitāti, kā arī drošību, jo vienatnē ekstremālas situācijas pārvarēt vienmēr ir grūtāk. Tāpēc vienmēr meklē šādos gadījumos palīdzību pie citiem satiksmes dalībniekiem!

  • Ja degšana skārusi automašīnas salonu, auto ir nekavējoties jāpamet, jo šādā gadījumā degšana izplatās ļoti ātri, turklāt tās procesā izdalās liels daudzums īpaši indīgu degšanas produktu. Pēc iespējas aizver visus logus un durvis, sagatavo ugunsdzēsības aparātu, paver durvis nelielā spraugā un nekavējoties iztukšo visu ugunsdzēsības aparāta (labāk vairāku aparātu) saturu automašīnas salonā.
  • Ja esi elektroauto īpašnieks, iepazīsties ar sava spēkrata lietošanas instrukciju, kurā ražotājs iesaka, kā rīkoties ārkārtas situācijās. Ja pats auto īpašnieks varēs pateikt, kur tieši atrodas elektroauto baterija un citas nozīmīgas lietas, ugunsdzēsēji glābēji savu darbu varēs paveikt ātrāk un drošāk gan cilvēkiem, gan apkārtējai videi.
  • Ja apdraudēta tava vai apkārtējo drošība, zvani uz vienoto ārkārtas palīdzības izsaukumu tālruņa numuru 112, mierīgi izstāsti, kur un kas noticis, un atbildi uz dispečera jautājumiem! Attīstoties tehnoloģijām, VUGD arvien biežāk saņem izsaukumus, kad automašīnās nostrādā eCall jeb eZvans, kas automātiski veic bezmaksas zvanu no transportlīdzekļa uz vienoto ārkārtas palīdzības izsaukumu numuru 112, tā samazinot operatīvo dienestu reaģēšanas laiku. Ja, notiekot negadījumam, transportlīdzeklī atskan “Glābšanas dienests, klausos!”, atsaucies un atbildi uz dispečera jautājumiem. Arī tad, ja operatīvo dienestu palīdzība nav nepieciešama vai eZvana poga nospiesta nejauši, ir jāatsaucas un jāinformē, ka palīdzība nav nepieciešama.
  • Ja esi negadījuma aculiecinieks, svarīgi ir apstāties, novērtēt situāciju, zvanīt uz tālruņa numuru 112 un sagaidīt operatīvos dienestus. Nepaļaujies uz to, ka kāds jau ir izsaucis glābējus! Līdzīgi kā ikvienā ugunsgrēkā, arī auto degšanas gadījumos viss atkarīgs no situācijas: kas tieši deg, cik ilgi, kā liesma tiek dzēsta u. tml. Tāpēc tad, kad notikusi nelaime, katra sekunde ir būtiska un jārīkojas ātri.

 

Par apdrošināšanas sabiedrību BALTA

Saskaņā ar BALTA veikto aprēķinu, kas balstīts uz Latvijas Bankas datiem, BALTA ir nedzīvības apdrošināšanas tirgus līderis Latvijā. 2023. gadā uzņēmuma parakstīto prēmiju apjoms bija 169,6 miljoni eiro. Latvijas iedzīvotāji 20 gadus novērtējuši BALTA kā godīgāko apdrošinātāju, liecina LETA un SKDS veiktā aptauja. BALTA ietilpst PZU grupā, kas ir viens no līderiem Centrālās un Austrumeiropas apdrošināšanas tirgū. Plašāka informācija internetā: www.balta.lv

un www.pzu.pl/relacje-inwestorskie.

 

Papildu informācija:

Toms Sadovskis

AAS BALTA

komunikācijas vadītājs

Tel. +371 26 11 47 85

E-pasts: toms.sadovskis@balta.lv

 

Janīna Biteniece

Deep White

projektu vadītāja

Tel. +371 26 70 63 61

E-pasts: janina@deepwhite.lv

Atpakaļ

Sazinies ar mums

Klientu apkalpošanas vietas un sadarbības autoservisi

Nepieciešama palīdzība vai atbilde uz jautājumu? Mūsu speciālisti palīdzēs un sniegs atbildi pēc iespējas ātrāk. Informācija par citiem saziņas veidiem un atsauksmju apstrādi atrodama šeit.

Datnes izmērs nedrīkst pārsniegt 10 MB.
Atļautie datņu veidi: gif jpg jpeg png txt rtf html pdf doc docx odt xls xlsx ods zip csv htm edoc.

Uz atsauksmi atbildēsim pēc iespējas ātrāk, bet ne ilgāk kā 20 dienu laikā. Informācija par citiem saziņas veidiem un atsauksmju apstrādi atrodama šeit.

  • Karte Saraksts

    Sazinies ar mums izmantojot WhatsApp, darba dienās no 8:00 – 18:00.

    Spied šeit vai pievieno tālruņa numuru +371 275 222 75 saviem kontaktiem.

    Palīdzība uz ceļa

    Sniegsim atbalstu, ja Jūsu auto nepieciešama tehniskā palīdzība uz ceļa vai evakuācija.
    Ja noticis negadījums, izsauciet palīdzību uz ceļa spiežot šeit. Palīdzību uz ceļa vēl joprojām varēsiet pieteikt arī zvanot 675 333 75.

    Palīdzība mājās

    Sniegsim atbalstu avārijas situācijās! Izsauc “Palīdzību mājās”, lai saņemtu sertificētu meistaru palīdzību.
    Ja noticis negadījums, izsauciet palīdzību zvanot 675 333 75.

    Ceļotājiem ārzemēs

    Sniegsim atbalstu, ja nepieciešama medicīniskās palīdzības vai repatriācijas organizēšana ceļojuma laikā.
    Ja noticis negadījums, izsauciet palīdzību zvanot 675 001 74.