Vasarā aktualizējusies drošība atpūtas parkos

29.07.2013

Vasara tradicionāli ir atvaļinājumu laiks. Cilvēki relaksējas dažādi, gana bieži izvēloties atpūsties aktīvi. Diemžēl šādas aktivitātes ir saistītas arī ar nelaimes gadījumu un traumu risku, kur pie vainas var būt gan atpūtnieku neuzmanība, gan izvēlētās atpūtas vietas tehniskās nepilnības. Cilvēkiem atmiņā vēl ir viens no spilgtākajiem negatīvajiem piemēriem - Talsu traģēdija, tāpēc Latvijā lielākās apdrošināšanas sabiedrības BALTA (RSA Grupa) speciālisti aktīvās atpūtas pakalpojumu sniedzējus vasarā aicina pievērst īpašu uzmanību drošībai, lai pasargātos no neparedzētiem izdevumiem nelaimes gadījumu dēļ, kas var piemeklēt atpūtniekus.

Vasaras periodā pieejams plašs aktīvās atpūtas veidu klāsts - peintbols, dažādu šķēršļu pārvarēšana speciālās trasēs, ūdens aktivitātes, laivu braucieni, velosipēdu noma u.c. Šīs aktivitātes var būt traumējošas nepareiza inventāra lietošanas, neuzmanības, nezināšanas vai tehnisku bojājumu dēļ. Tāpēc šo pakalpojumu sniedzējiem civiltiesiskā apdrošināšana ir īpaši aktuāla. Šobrīd atrakciju un izklaides pakalpojumu jomā BALTA lielākais atbildības limits apdrošināšanas līgumā ir 200 000 latu.

Diemžēl spilgts piemērs civiltiesiskās apdrošināšanas nozīmei Latvijas vēsturē ir Talsu traģēdija, kad ugunsdzēsēju un policijas svētku laikā, izklaidējot viesus ar hidraulisko pacēlāju, lūza tā strēle un dzīvību zaudēja deviņi bērni. Kopumā saistībā ar šo traģēdiju ir iesniegtas 16 civilprasības par kopējo summu 12 804 613 lati. Kopš Talsu traģēdijas ir pagājuši 16 gadi, kuru laikā tiesu pieredze šādos gadījumos ir augusi. Tāpat nav noslēpums, ka attiecībā uz morālo kaitējumu tiesu piespriestās kompensācijas aug. Velkot paralēles, mūsdienās pacēlāja vietā var būt kāda atrakcija, šķēršļu josla, izīrēta jahta vai jebkas cits.

Kā skaidro BALTA risku parakstīšanas pārvaldes speciālists Raimonds Bērziņš, atpūtas pakalpojumu sniedzēji sevis pasargāšanu ar civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu var salīdzināt, piemēram, ar saldējuma ražošanu. Arī saldējuma ražotājs ir atbildīgs par to, lai gala prece, ko bauda patērētājs, būtu kvalitatīva, garda un nekaitīga veselībai. Ja tā nav, patērētājs ražotājam var iesniegt sūdzību, dramatiskākajos gadījumos var rasties pat veselības problēmas, par ko nākas atbildēt saldējuma ražotājam. Tāpat ir ar dažādiem atrakciju parkiem, laivu nomām, aktīvās atpūtas centriem un citiem uzņēmumiem, kur nelaimes situācijā atbildība par sniegtā produkta kvalitāti, piemēram, laivas vai atrakcijas drošību tiek prasīta no atrakcijas sniedzēja. Savukārt nelaimes gadījums var novest pie neparedzētiem izdevumiem, kad atpūtnieks vēlas saņemt kompensāciju vai zaudējumu atlīdzināšanu.

Atpūtas parka „Rāmkalni” projektu vadītājs Gatis Olte papildina: „”Rāmkalnos” izmantojam civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu, taču aktīvās atpūtas pirmais un galvenais priekšnoteikums ir cilvēka paša attieksme pret savu drošību. Nekādā gadījumā nav pieļaujams alkohola reibuma stāvoklis, kā arī atpūtniekam nevajadzētu būt pārgalvīgam, viņam jāizsver savas spējas. Protams, atrakciju parkā nepieciešamības gadījumā ir pieejama pirmā medicīniskā palīdzība.”

BALTA pārstāvis Raimonds Bērziņš atzīmē, ka, piemēram, atrakciju parkos, iespējams, vislielākais apdraudējums izriet no pašām atrakcijām un to tehniskās drošības, turpretī kempingos un citās atpūtas vietās svarīgi pievērst uzmanību teritorijas un tajā esošo būvju apsaimniekošanai un to drošībai, par ko atbildīgs ir pakalpojuma sniedzējs. Nodrošinot inventāra īri, pakalpojuma sniedzējs ir atbildīgs par tā tehnisko stāvokli, kam jāatbilst un jāgarantē tā droša izmantošana. Vislielākais apdraudējums var būt pašam lietotājam, bet nav izslēdzami arī gadījumi, kad zaudējumi tiek radīti arī citiem. Taču jāņem vērā, ka iespējami arī zaudējumi, kas var rasties nepareizas inventāra izmantošanas rezultātā. Šajā gadījumā atbildība ir jāuzņemas lietotājam.

Situācijas, kad negadījumos pie vainas ir pašu atpūtnieku neuzmanība, atzīmē arī Siguldas atpūtas kompleksa „Kaķītis" pārstāve Gunita Rone: „Galvenokārt negadījumu cēlonis ir cilvēku neuzmanība un pārdrošība. Ierodoties parkā „Mežakaķis”, klienti iepazīstas ar parka lietošanas noteikumiem, kā arī pirms došanās trasē instruktors mācību trasē vada praktiskās drošības instruktāžu – lai dotos trasē, visiem obligāti ir jāiziet mācību trase. Mūsu trasē nav bijuši nopietni negadījumi – tik vien kā nelieli nobrāzumi, taču apzināmies iespējamos riskus, tāpēc savu klientu un pašu drošībai izmantojam civiltiesisko apdrošināšanu.”

Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta komunikācijas nodaļas vadītāja Ilze Bukša apgalvo, ka ik dienu visā Latvijā neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta mediķu brigādes izbrauc vidēji uz 1200 izsaukumiem, no kuriem 200 ir tieši traumas un dažādi negadījumi. No tiem gan nav iespējams precīzi izdalīt aktīvās atpūtas laikā gūtās traumas, taču vasarā, salīdzinot ar ziemu, šis skaits noteikti pieaug, jo cilvēki atpūšas pie ūdens, peldas, izmanto un izīrē laivas, ūdens motociklus, apmeklē atrakciju parkus u.c.

Par apdrošinātāju BALTA

Saskaņā ar BALTA veikto aprēķinu, kas balstīts uz FKTK, Lietuvas Apdrošināšanas uzraudzības komisijas, Igaunijas statistikas departamenta un apdrošinātāju gada pārskatu datiem, BALTA ir nedzīvības apdrošināšanas tirgus līderis Latvijā.

Iedzīvotāju aptaujās iedzīvotāji 10 gadus novērtējuši BALTA kā godīgāko apdrošinātāju, liecina LETA un SKDS veiktā aptauja.

BALTA ietilpst „RSA Insurance Group”, kas ir viena no pasaulē vadošajām starptautiskajām apdrošināšanas grupām ar 300 gadu pieredzi. Tā ir nozares līderis Lielbritānijā, Skandināvijā, Kanādā, Īrijā, Āzijā, Latīņamerikā, kā arī Centrāleiropā un Austrumeiropā, kopumā piedāvājot apdrošināšanu gandrīz 140 valstīs. Grupas uzņēmumos strādā vairāk nekā 23 tūkstoši darbinieku. 2012.gadā tā apdrošināšanas prēmijās parakstīja 8,4 miljardu mārciņu. Plašāka informācija internetā http://www.rsagroup.com.


Papildu informācija:
Ilze Rassa
BALTA Komunikācijas vadītāja
Tel.: 2 6456444
E-pasts: ilze.rassa@balta.lv

Inga Bite
„P.R.A.E. Sabiedriskās attiecības”
Tel.: 2 8626761
E-pasts: inga.bite@prae.lv

Atpakaļ

Sazinies ar mums

Klientu apkalpošanas vietas un sadarbības autoservisi

Nepieciešama palīdzība vai atbilde uz jautājumu? Mūsu speciālisti palīdzēs un sniegs atbildi pēc iespējas ātrāk. Informācija par citiem saziņas veidiem un atsauksmju apstrādi atrodama šeit.

Datnes izmērs nedrīkst pārsniegt 10 MB.
Atļautie datņu veidi: gif jpg jpeg png txt rtf html pdf doc docx odt xls xlsx ods zip csv htm edoc.

Nepieciešama palīdzība vai atbilde uz jautājumu?Mūsu speciālisti palīdzēs un sniegs atbildi pēc iespējas ātrāk - ne vēlāk kā 2 darba dienu laikā. Informācija par citiem saziņas veidiem un atsauksmju apstrādi atrodama šeit.

  • Karte Saraksts

    Sazinies ar mums izmantojot WhatsApp, darba dienās no 8:00 – 18:00.

    Spied šeit vai pievieno tālruņa numuru +371 275 222 75 saviem kontaktiem.

    Ja noticis negadījums, izsauc palīdzību uz ceļa spiežot šeit.
    Palīdzību uz ceļa vēl joprojām varēsi pieteikt arī zvanot 675 333 75

    *Pārliecinies, ka Tavā auto apdrošināšanas polisē ir iekļauts risks “Palīdzība uz ceļa”.