BALTA: būvniecības inflācija ietekmē arī tos, kuri neko nebūvē

16.08.2021

Saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes datiem būvniecības izmaksas Latvijā kopš 2000. gada ir dubultojušās, taču īpaši strauja inflācija piedzīvota Covid-19 pandēmijas otrā gada laikā – šogad vien izmaksas augušas par aptuveni piekto daļu un turpina pieaugt. Šobrīd ir daudz neskaidrību par to, cik ilgi būvniecības darbi turpinās sadārdzināties. AAS BALTA (PZU grupa) atgādina – šī inflācija skar arī tos, kuri neko nebūvē, jo ietekmē īpašuma atjaunošanas vērtību, un tas ir ļoti būtiski apdrošināšanas kontekstā. Piedzīvojot lielus vai daļējus zaudējumus, piemēram, ēku nopostot ugunsgrēkam, var izrādīties, ka īpašuma atjaunošanai nepieciešamā summa pārsniedz polisē norādīto apdrošinājuma summu, kas nav pietiekama pilnīgai būves atjaunošanai.

Pieprasījums pārsniedz piedāvājumu

Covid-19 pandēmijas dēļ vairāki tautsaimniecības segmenti ir piedzīvojuši grūtus laikus, taču to nevar teikt par būvniecību, kur darbu un materiālu izmaksas šobrīd strauji aug. “Daudz vairāk uzturoties mājās, cilvēkiem parādās vairāk brīvā laika, ir iespēja pamanīt to, ko mājās vajadzētu uzlabot, un rezultātā piedzīvojam unikālu tendenci – visā pasaulē vienlaicīgi aug pieprasījums pēc dažāda rakstura būvniecības un mājas labiekārtošanas darbiem. Turklāt daudziem, atsakoties no ceļošanas un citām līdz šim ierastām aktivitātēm, ko nobremzējusi pandēmija, ir izveidojušies naudas uzkrājumi, tāpēc cilvēki steidz tos izlietot remontdarbiem, terašu un piebūvju iekārtošanai utt. Līdz ar to materiālu piedāvājums un darbaspēka resursi netiek līdzi pieprasījumam,” skaidro AAS BALTA valdes loceklis Uldis Dzintars.

Viņš piebilst – dažās valstīs, piemēram, ASV, vietējie ražotāji nav laikus prognozējuši tik lielu pieprasījumu pēc kokmateriāliem, tāpēc nespēj paši tos nodrošināt, savukārt Ķīnā un citās valstīs, kur novērojama ekonomiskā izaugsme, samazinājies izejmateriālu eksports, jo tie nepieciešami iekšējam patēriņam. Arī Latvijā ir aktuāli šādi lieli infrastruktūras projekti, piemēram, Rail Baltica. Tāpat būvniecības nozari ietekmē arī ekonomikas izaugsme, kā arī degvielas un gāzes cenu pieaugums, kas jau tradicionāli ir bijis būvniecības izmaksu virzītāji.

Neskaidrība par nākotni ietekmē visus, kas apdrošina īpašumu

Inflācijas apmēru šobrīd ir iespējams novērtēt, apkopojot izmaksas par biežāko nekustamā īpašuma bojājumu iemeslu – ūdens noplūdēm. Šādu gadījumu skaits ir mērāms simtos. “Tā ir laba bāze, lai izdarītu secinājumus par celtniecības izmaksām kopumā. Redzam, ka appludinātās platības īpaši nepalielinās, tomēr aug izmaksas par remontdarbiem – šogad vidējās izmaksas par ūdens noplūdes bojājumu novēršanu augušas par 18%,” atklāj U. Dzintars. “Cik ilgi turpināsies inflācija būvniecībā, viedokļi dalās. Daži uzskata, ka tas būs īslaicīgs pasākums un pamazām cenas atkal kritīsies. Arī lielākā daļa ekonomistu uzskata, ka šāda inflācija nebūs ilgtermiņā, tomēr netrūkst arī bažu, ka inflācija turpināsies 1-3 gadu termiņā, turklāt neviens nevar prognozēt, cik liela un vai vispār būs deflācija.”

“Šī neskaidrība daudziem liek būt ļoti piesardzīgiem un krietni sarežģī darbu arī apdrošināšanas nozarei. Tieši apdrošināšana ir tā, kur būvniecības inflāciju jūt ikviens sabiedrības loceklis – arī tie, kuri šobrīd neko nebūvē un neremontē. Inflācija skar katru, kurš apdrošina savu īpašumu, jo ēkas tiek apdrošinātas to atjaunošanas vērtībā – ja notiek nelaime un māja, piemēram, nodeg, apdrošināšanas summai jābūt tādai, lai pietiktu naudas tās uzbūvēšanai no jauna. Tas vienlīdz lielā mērā attiecas gan uz privātpersonu, gan juridisku personu īpašumu,” stāsta U. Dzintars.

Šobrīd drošāk ir izvēlēties lielāku apdrošinājuma summu

BALTA eksperts skaidro – apdrošināšanas summas dažādām ēkām ir ļoti atšķirīgas, un tās ietekmē izmantotie materiāli, tehnoloģijas, ēkas arhitektūra, apdares materiāli, atrašanās vieta utt. Apdrošināšanas darbinieki visas šīs nianses nevar tik precīzi aprēķināt, kā to varētu tāmētāji. Taču šādu aprēķinu veikšana klientam izmaksātu gana daudz, tāpēc apdrošinātāji aprēķina un piedāvā minimālo ieteicamo apdrošinājuma summu, vadoties pēc vidējām celtniecības izmaksām. Tomēr faktiskā atjaunošanas vērtība var būt pat vairākas reizes augstāka nekā minimālā ieteicamā. Piemēram, starp BALTA klientiem ir tādi, kuri izvēlējušies dzīvojamai mājai norādīt atjaunošanas vērtību ap 600 EUR uz kvadrātmetru, un arī tādi, kuri izvēlējušies apdrošinājuma summu vairāk nekā 3000 EUR uz kvadrātmetru apjomā.

“Šobrīd inflācija un daudzās neskaidrības par nākotni tomēr liek ieteikt klientiem izvēlēties lielāku apdrošinājuma summu, varbūt samaksāt nedaudz lielāku prēmiju, bet justies pasargātiem, ja nelaime tiešām notiek. Apdrošināšanas prēmija jeb cena par apdrošināšanu par ēkas atjaunošanu ir atkarīga no vairākiem faktoriem, tomēr vidēji mūra ēkām tā ir ļoti maza salīdzinājumā ar šo ēku vērtību,” saka U. Dzintars. “Tomēr, izvēloties minimālo apdrošinājuma summu, var gadīties, ka, ēkai ejot bojā ugunsgrēkā, tās atjaunojuma vērtība ar šī brīža cenām ir daudz lielāka nekā summa, par kuru ēka apdrošināta. BALTA apzinātie eksperti ir norādījuši, ka šobrīd atjaunot dzīvojamo ēku par mazāk nekā 1000 EUR uz kvadrātmetru ir gandrīz neiespējami. Tajā pašā laikā būtiska klientu daļa izvēlējušies apdrošināt dzīvojamās ēkas par summu, kas nesasniedz 1000 EUR uz kvadrātmetru, daļai no tiem – pat 750 EUR uz kvadrātmetru.”

Lai izvairītos no situācijas, kad ēkas atjaunošanas izmaksas gulst uz paša īpašnieka pleciem, BALTA aicina apdrošināt savu īpašumu, veicot nelielu pašvērtējumu par atjaunojuma vērtībām, kur vēsturiskās izmaksas tiek palielinātas par celtniecības inflāciju, kā arī ieklausīties apdrošinātāju ieteikumos. “Neviens apdrošinātājs nevar ietekmēt būvniecības cenu kāpumus, taču mēs varam tiem pielāgoties un kopā ar klientu parūpēties, lai ēkas būtu apdrošinātas tā, ka zaudējumu gadījumā klients būtu pilnībā finansiāli pasargāts,” saka U. Dzintars.

Par apdrošināšanas sabiedrību BALTA

Saskaņā ar BALTA veikto aprēķinu, kas balstīts uz FKTK datiem, BALTA ir nedzīvības apdrošināšanas tirgus līderis Latvijā. 2020. gadā uzņēmuma parakstīto prēmiju apjoms bija 107,3 miljoni eiro. Latvijas iedzīvotāji17 gadus novērtējuši BALTA kā godīgāko apdrošinātāju, liecina LETA un SKDS veiktā aptauja. BALTA ietilpst PZU grupā, kas ir viens no līderiem Centrālās un Austrumeiropas apdrošināšanas tirgū. PZU ir uzņēmums ar 200 gadus ilgu pieredzi apdrošināšanā un lepojas ar vairāk nekā 22 miljonu klientu uzticību piecās valstīs. 2020. gadā PZU grupas parakstīto prēmiju apjoms sasniedza 5,33 miljardus eiro. Plašāka informācija internetā www.balta.lv un www.pzu.pl/relacje-inwestorskie.

Papildu informācija:

Līna Lisnere

AAS BALTA

komunikācijas vadītāja

Tel.: +371 26 40 10 41

E-pasts: lina.lisnere@balta.lv

 

Janīna Biteniece

Deep White

projektu vadītāja

Tel.: +371 26 70 63 61

E-pasts: janina@deepwhite.lv

 

 

назад

Связаться с нами

Найди центр обслуживания или автосервис
  • КАРТА СПИСОК

    Свяжитесь с нами через WhatsApp в будние дни с 8:00 до 18:00.

    Нажмите здесь или добавьте номер телефона +371 275 222 75 к своим контактам.

    Помощь на дороге

    Мы окажем помощь, если Вашему автомобилю потребуется техническая помощь в дороге или эвакуации.
    Если случилось дорожное происшествие, вызовите помощь на дороге, нажав здесь.
    Так же помощь на дороге вы по-прежнему можете вызвать, позвонив по телефону 675 333 75.

    Помощь дома

    Окажем поддержку в экстренных ситуациях! Вызовите «Помощь на дому», чтобы получить помощь сертифицированных мастеров.
    Если случилось происшествие, вызовите помощь позвонив по телефону 675 333 75.

    Для путешествующих за границей

    Мы окажем поддержку, если Вам потребуется организовать медицинскую помощь или репатриацию во время поездки.
    Если случилось происшествие, вызовите помощь позвонив по телефону 675 001 74.