Aptauja: katrs trešais autovadītājs “izaicina” zagļus, atstājot salonā vērtīgus priekšmetus

23.03.2022

Automašīna sniedz daudz priekšrocību – pārvietošanās brīvību, ērtības un arī drošības sajūtu, jo savs auto ir kā maza karaliste, kur visiem jāievēro īpašnieka noteikumi. Rādās, ka šī drošības sajūta ir iemidzinoša: dodoties prom no auto, 8% autovadītāju jeb gandrīz katrs desmitais mēdz atstāt vaļā logus un ne vienmēr aizslēdz durvis, savukārt katrs trešais auto salonā mēdz atstāt vērtīgus priekšmetus, liecina AAS BALTA (PZU grupa) un Valsts policijas veiktā aptauja.* Saskaņā ar Valsts policijas datiem ik mēnesi Latvijā tiek apzagti ap 200 auto, un vērtīgu priekšmetu atstāšana auto salonā ir pielīdzināma gluži vai uzaicinājumam zagļiem. Tāpēc apdrošinātājs un Valsts policija atgādina – automašīna nav seifs!

Pirms doties prom no sava auto, būtiski pārliecināties, ka tajā netiek atstātas vērtīgas lietas. Kā liecina aptaujas rezultāti, to apzinīgi dara vien 67% jeb divas trešdaļas autovadītāju, visbiežāk parūpējoties par naudas maka (68%), portatīvā datora (65%) vai rokassomiņas (64%) paslēpšanu tālāk no svešiem skatieniem. Savukārt mazāk uzmanības tiek pievērsts rotaslietu un dokumentu (48%), kā arī navigācijas ierīču drošībai (40%).

“Pērn BALTA saņēma ap 300 atlīdzību pieteikumu par automašīnu apzagšanu par kopējo summu 512 000 eiro, tātad vidējais zaudējums katrā šādā gadījumā bija teju 1700 eiro – gana liela summa. Ja vērtīgas mantas iespējams paglābt, gluži vienkārši neatstājot tās auto salonā, tad nodrošināties pret stūres vai luktura zādzību ir grūtāk, jo tos rokassomiņā vai mugursomā līdzi nepaņemsi. Jā, diemžēl burtiski tiek apzagtas arī pašas automašīnas: zagļu iekārotākais priekšmets ir auto lukturi, īpaši Volvo markas transportlīdzekļiem, taču nereti ir arī gadījumi, kad tiek kārtīgi “aptīrītas” BMW markas automašīnas, noskrūvējot stūri, ātruma pārslēgu, konsoli utt. Ja pret šādiem gadījumiem pasargāt sevi grūtāk, tad personīgās lietas, kas varētu piesaistīt zagļu uzmanību, noteikti jāpaslēpj no svešām acīm ik reizi, kad izkāpjat no auto kaut uz neilgu brīdi,” stāsta BALTA Transporta produktu un risku parakstīšanas pārvaldes vadītājs Kristaps Liecinieks.

Ziemas mēnešos, kad garnadžu darbības piesedz tumsa, zādzību ir vairāk: janvārī, februārī, novembrī un decembrī pērn notikusi puse no visiem BALTA fiksētajiem auto apzagšanas gadījumiem. Taču arī pavasarī un vasarā neviens nav pasargāts no garnadžu apciemojuma – sevišķi tad, ja cilvēks pats neparūpējas par elementāru drošību.

“Personīgo mantu zādzības no automašīnām notiek visu gadu, jo naktis ir gana tumšas arī vasarā, tāpēc piesardzība jāievēro visu laiku. Novietojot automašīnu stāvēšanai uz nakti, ja iespējams, jāizvēlas pēc iespējas drošāka vieta – garāža, slēgta apsargājama teritorija, apgaismota un ne nomaļa vieta. Vairāk nekā 20% autovadītāju, no kuru automašīnām pērn nozagtas personīgās mantas, savu automašīnu vienkārši nebija aizslēguši. Visbiežāk zagtās personīgās mantas ir dokumenti vai nauda (25% gadījumu), dažādi celtniecības vai darba instrumenti (17% gadījumu), datori vai planšetdatori (11%), somas (6%) un telefoni (5%). Tomēr jāņem vērā, ka zagto lietu sarakstā ir arī apģērbs, saulesbrilles, atslēgas, pārtikas produkti, mūzikas instrumenti, smaržas u. c. Turklāt sasistais automašīnas stikls nereti rada lielākus zaudējumus nekā nozagtie priekšmeti, tādēļ, lai nekārdinātu garnadzi, ir svarīgi neko redzamā vietā automašīnas salonā neatstāt,” uzsver Valsts policijas Galvenās kārtības policijas pārvaldes Prevencijas vadības nodaļas vecākā speciāliste Sanda Gailāne.

Diemžēl jāteic, ka gaidīt uz apkārtējo palīdzību, ja mašīnā iekļuvuši zagļi, ne vienmēr ir auglīgi. Kā rāda aptaujas dalībnieku atbildes, redzot aizdomīgas darbības pie kaimiņa auto, policijai zvanītu vien 46% iedzīvotāju, savukārt 48% ziņotu pašam kaimiņam. Tāpēc atliek vien atcerēties seno parunu – sargājies pats, tad Dievs tevi sargās. Kā norāda Kristaps Liecinieks, finansiāli atgūties pēc zagļu pāri nodarījuma var palīdzēt atbilstoša KASKO polises izvēle.

* BALTA un Valsts policijas aptauja veikta šā gada februārī internetā, aptaujājot 2489 respondentus, kas ir vismaz 18 gadu veci.

Par apdrošināšanas sabiedrību BALTA

Saskaņā ar BALTA veikto aprēķinu, kas balstīts uz FKTK datiem, BALTA ir nedzīvības apdrošināšanas tirgus līderis Latvijā. 2020. gadā uzņēmuma parakstīto prēmiju apjoms bija 107,3 miljoni eiro. Latvijas iedzīvotāji 18 gadus novērtējuši BALTA kā godīgāko apdrošinātāju, liecina LETA un SKDS veiktā aptauja. BALTA ietilpst PZU grupā, kas ir viens no līderiem Centrālās un Austrumeiropas apdrošināšanas tirgū. PZU ir uzņēmums ar 200 gadus ilgu pieredzi apdrošināšanā un lepojas ar vairāk nekā 22 miljonu klientu uzticību piecās valstīs. 2020. gadā PZU grupas parakstīto prēmiju apjoms sasniedza 5,33 miljardus eiro. Plašāka informācija internetā www.balta.lv un www.pzu.pl/relacje-inwestorskie.

Papildu informācija:

Līna Barkovska

AAS BALTA

komunikācijas vadītāja

Tel. +371 26 40 10 41

E-pasts: lina.barkovska@balta.lv

 

Ligita Mieze

Deep White

projektu vadītāja

Tel. +371 27 88 55 02

E-pasts: ligita@deepwhite.lv

Atpakaļ

Sazinies ar mums

Klientu apkalpošanas vietas un sadarbības autoservisi

Nepieciešama palīdzība vai atbilde uz jautājumu? Mūsu speciālisti palīdzēs un sniegs atbildi pēc iespējas ātrāk. Informācija par citiem saziņas veidiem un atsauksmju apstrādi atrodama šeit.

Datnes izmērs nedrīkst pārsniegt 10 MB.
Atļautie datņu veidi: gif jpg jpeg png txt rtf html pdf doc docx odt xls xlsx ods zip csv htm edoc.

Nepieciešama palīdzība vai atbilde uz jautājumu?Mūsu speciālisti palīdzēs un sniegs atbildi pēc iespējas ātrāk - ne vēlāk kā 2 darba dienu laikā. Informācija par citiem saziņas veidiem un atsauksmju apstrādi atrodama šeit.

  • Karte Saraksts

    Sazinies ar mums izmantojot WhatsApp, darba dienās no 8:00 – 18:00.

    Spied šeit vai pievieno tālruņa numuru +371 275 222 75 saviem kontaktiem.

    Palīdzība uz ceļa

    Sniegsim atbalstu, ja Jūsu auto nepieciešama tehniskā palīdzība uz ceļa vai evakuācija.
    Ja noticis negadījums, izsauciet palīdzību uz ceļa spiežot šeit. Palīdzību uz ceļa vēl joprojām varēsiet pieteikt arī zvanot 675 333 75.

    Palīdzība mājās

    Sniegsim atbalstu avārijas situācijās! Izsauc “Palīdzību mājās”, lai saņemtu sertificētu meistaru palīdzību.
    Ja noticis negadījums, izsauciet palīdzību zvanot 675 333 75.

    Ceļotājiem ārzemēs

    Sniegsim atbalstu, ja nepieciešama medicīniskās palīdzības vai repatriācijas organizēšana ceļojuma laikā.
    Ja noticis negadījums, izsauciet palīdzību zvanot 675 001 74.